כל מה שצריך לדעת על מרכזיות IP
עם התפתחות עידן הטכנולוגיה בשני העשורים האחרונים, והתפתחות תשתיות האינטרנט חברות רבות עברו לשימוש במרכזיות IP, המציעות מגוון שירותים רחב יותר מהמרכזיות הקלאסיות הרגילות (TDM), ומנוהלות באמצעות חיבור ADSL. תשתיות רבות המשמשות לתחומים כמו תקשורת מחשבים יכולים לשמש גם על מנת ליעל את פתרונות התקשורת של בארגון.
איך מרכזית IP מנחת את הצליל העובר בה?
מהבחינה הטכנית בניגוד למרכזוית האנלוגיות בהן הצליל מועבר כאותות אנלוגייים, במרכזיית IP הצליל מומר לאותות דיגיטליים העוברים באמצעות פרוטוקול TCP-IP, בצד השני של הקו הן מומרות שוב לפורמט אנלוגי וכך אוזן האדם מסוגלת "לשמוע" אותו. השימוש במידע המועבר בצורה דיגיטלית מאפשר להעביר באותה הצורה גם סוגים אחרים של מידע כמו תוכן טקסטואלי או שידורי וידיאו, ובהתאם לסוג המרכזיה מסוגל לשדרג משמעותית את יכולותיה.
חיסכון כספי ויעילות רבה יותר
מרכזיות IP מאפשרות לחברה שליטה רבה יותר בניהול השלוחות בארגון, כאשר לא נדרש טכנאי תקשורת חיצוני להוספה, הסרה או שינוי של שלוחה במרכזיה. מנהלי רשתות רבים העוסקים בתחזוקה או תמיכת מחשבים יכולים לתמוך גם במרכזיה זו. נוסף על כך, בניגוד למרכזיות רבות עלות התקשורת במרכזיות IP נמוכה יותר, ואין צורך לפרוס תשתיות חדשות אלא ניתן להשתמש בתשתית האינטרנט הקיימת על מנת להמשיך ולפתח את המרכזיה.
מערכת ניהול מרכזית מבוססת רשת
ארגונים המנטרים את פעילות העובדים לרבות השיחות המתקבלות יכולים לעשות זאת ביעילות עם מרכזיות IP. העובד יכול לשהות במשרד מרוחק או אפילו בביתו ולהחזיק שלוחה של המשרד בביתו. כמו כן ניתן לממשק את מרכזית הIP עם מגוון רחב של תוכנות CRM קיימות, ולנהל את הפעילות במחלקות כמו שיווק, שירות לקוחות או תמיכה, תוך העברת השיחות בקלות ממחלקה אחת לשניה, גם אם הן ממוקמות בשתי יבשות נפרדות.
הגנה על מרכזיות IP
בדומה לסכנות הקיימות במערכת המחשוב והרשת בארגון, גם מרכזיות IP עשויות להיות חשופות למתקפות מחוץ או בתוך הארגון. עם זאת ניתן לנקוט בפעולות מנע על מנת להקטין את הסיכון לתקיפת הרשת. בין ההמלצות בתחום ניתן לציין נעילה של הפורט המשמש ליצירת התקשורת (פורט 5060) כך שלא ניתן יהיה לגשת אליו מבחוץ, להבטיח כי משתמשים מרוחקים משתמשים ב IP קבוע ואיזורי קישור מוגבלים, להגן על שרת המרכזיה באמצעות Firewall או IPTables וכמובן להשתמש בסיסמאות מורכבות לשלוחות השונות ולחיבור לרשת.
לאילו ארגונים מתאימות מרכזיות IP?
אם בעבר שימוש במרכזיה בעסק היה נחשב למותרות, ומרכזיות שימשו בארגונים בינוניים וגדולים בלבד, כיום עסקים קטנים ובינוניים מתחילים לגלות את האפקטיביות בשימוש במרכזיית IP. למרות העובדה כי כל עובד מחזיק בידו פלאפון אישי, קל יותר להתנהל כארגון באמצעות הפניית לקוחות, ספקים ושותפים עסקיים לשלוחות קבועות בארגון, גם כאשר העובד אינו ממוקם במשרד עצמו.
לסיכום, מרכזיות IP מחליפות במידה רבה את המרכזיות הקלאסיות, ומעניקות את כל השירותים שהעניקו מרכזיות אלה, בתוספת שירותים רבים נוספים. היכולת לשדרג את ביצועי המרכזיה אך ורק באמצעות שדרוג תוכנה, ללא שינוי בחומרה, מאפשרת לארגון לצמוח ולהשתמש בשירותים נוספים המעלים בצורה משמעותית את אפקטיביות החברה בעלויות זניחות ביחס לתועלת שהארגון מפיק מהן. ניתן לצפות כי לא רחוק היום ומרכזות הIP יחליפו באופן כמעט מוחלט את המרכזיות הקלאסיות.