בונים אתר קניות? חמישה דברים שאסור לכם לשכוח
אתרי קניות, קניונים אונליין, חנויות וירטואליות - לא משנה באיזה שם נכנה את הפלטפורמה, הנקודה היא כי נראה כי המחסום הפסיכולוגי נשבר, וכי יותר גולשים (וגם גולשים מבוגרים ביניהם) מאמצים את שיטת המכירה הוירטואלית, המאפשרת לכם לקנות כמעט כל דבר שתחפצו, מהנוחות שבכורסת הסלון שלכם, משולחן המטבח או אפילו מהטלפון הסלולארי שלכם, בעת חופשה משפחתית.
אולם, מצידו השני של המתרס, מנקודת מבטם של בעלי אתרי קניות כאלה, המגמה צוברת התאוצה והתמונה המבטיחה עדיין אינן מושלמות. בפני בעלי אתרים המאמצים את הקונספט היעיל הזה עומדים מספר אתגרים, אשר חלקם שרידים של אותו מחסום פסיכולוגי ואילו אחרים - אינם קשורים ישירות אליו. על מנת לצלוח בהצלחה את האתגרים הללו, ישנם חמישה אלמנטים חשובים, אותם אסור לבעלי של אתר לשכוח, במידה ובכוונתו לבנות אתר שלא רק ימכור, אלא באמת "ימכור".
ואלה הם אותם חמישה אלמנטים, אשר חלקם עוסקים בדברים שבין אתר הקניות לגולש, וחלקם נוגעים לשלמותו ולביטחונו של אתר הקניות עצמו:
• תעודת SSL - שמבטיחה תקשורת מאובטחת בין הלקוח לשרת. תעודות SSL מטרתן העיקרית היא העדות כי נתיב התקשורת בין הגולש-הרוכש לאתר מאובטח בסטנדרט מסוים וכי הנתונים המוקלדים על ידי הרוכש אכן יתקבלו בצד השרת, בדיוק כפי שהוקלדו. ברמה המשנית, תעודת SSL מקנה לגולשים הרוכשים באתר תחושה כי בעלי האתר מתייחסים ברצינות הראויה והנדרשת אליהם, ועושה כל שביכולתה כדי להגן עליהם ועל נתוניהם.
• אבטחת האתר - אתרי קניות נחשבים לפגיעים יותר מאתרים אחרים לפריצות שמטרתן גניבת נתונים רגישים של הרוכשים בהם. לכן, אם ההמלצה לאתר רגיל היא לאבטח את המידע שלו, באתרי קניות זו אינה המלצה, אלא אלמנט חיוני ומכריע, אשר עלול להשפיע רבות על תדמיתו והצלחתו.
• גיבויים - ככל שאתר נחשב למצליח ולבולט יותר, כך ירבו אלה שיראו לעצמם אתגר לחדור אליו, להפיל אותו או לפגוע בו בדרכים אחרות. בצד האבטחה המוגברת שנדרשת לאתרי קניות אונליין, גיבוי האתר באופן שוטף ותדיר (ואף שחזור מידי פעם, על מנת שהגיבוי אכן מקיף ויעיל) מהווים אחד הכלים באמצעותם יכולים בעלי אתרי קניות להגן על עצמם.
• תמיכה - ההמלצה הגורפת היא יצירת אתר קניות זורם ואינטואיטיבי, אולם, אינטואיטיבי ככל שיהיה אתר, עדיין יהיו גולשים שיתקלו בבעיות מבעיות שונות (כהרשמה לאתר, איפוס סיסמה וכן הלאה). לרשות אותם גולשים יש להעמיד אנשי תמיכה שיסייעו להם.
• שירות - מחלקת שירות טובה תוכל לתת לאתר קניות את הרוח הגבית הנחוצה לו ולכסות את אותם מקרים בהם לגולשים ישנן שאלות נוספות הנוגעות למוצרים או שהם אינם רוצים לרכוש את המוצר אונליין (מחסום פסיכולוגי, הזכרנו כבר ). במקרים כאלה, תפקידה של מחלקת השירות הוא לתת את המענה המבוקש ולהשלים את תהליך המכירה, בה החל האתר שלכם.